Rechercher dans ce blog

Thursday, August 5, 2021

Allergisch voor vaccinatie: 'Ik wil dolgraag, maar prik kan mijn dood worden' - RTL Nieuws

Ze zou vanmiddag nog naar de GGD rennen om een prik te halen. Maar helaas. De 69-jarige Jenneke Kievit hoort in de uitzonderlijke groep die niet gevaccineerd kan worden. Terwijl ze het zo graag wil. 

"Ik heb een zeer ernstige allergie voor twee hulpstoffen. Die komen in alle vaccins voor. Als ik me laat vaccineren valt mijn bloeddruk weg", zegt Kievit.

Levensgevaarlijk

Binnen een paar seconden kan het helemaal misgaan. De Amsterdamse kreeg in het verleden al twee keer een anafylactische shock. "Het gebeurde jaren geleden, na een prik tegen een tenniselleboog. Het was meteen raak. Mijn bloeddruk viel binnen no time helemaal weg. Binnen tien minuten lag ik gelukkig op de eerste hulp."

De kans dat dit weer gebeurt, is te groot. "Dat risico ga ik niet nemen. Ik ben veroordeeld tot een voortdurende zelfisolatie."

Maurits van Maaren van de Nederlandse Vereniging van Allergologie en Klinische Immunologie behandelt patiënten met ernstige allergische aandoeningen. "We weten nog niet precies welke bestanddelen of hulpstoffen in de vaccins deze ernstige en acute allergische reacties bij deze mensen veroorzaakt", zegt de allergoloog. 

Hoe groot de groep is, is ook nog niet bekend. "Naar schatting enkele honderden."

Van Maaren heeft wel goed nieuws voor deze groep. Achter de schermen is er in samenwerking met het RIVM, het ministerie van Volksgezondheid en allergologen hard gewerkt om een oplossing te vinden.

Prik in het ziekenhuis

Van Maaren: "Binnenkort kan deze groep zich op advies van de GGD laten doorverwijzen naar een allergoloog. Die kan het vaccin alsnog in het ziekenhuis geven of verder onderzoek doen. Ik verwacht dat in de meeste gevallen deze mensen op deze manier alsnog gevaccineerd kunnen worden."

Ons land telt zo'n dertig allergologen. Tijdens het vaccineren houden zij toezicht op de patiënt. "In tegenstelling tot de GGD-medewerker heeft de allergoloog alle kennis op zak en kan precies handelen als een patiënt bijvoorbeeld een opgezette keel krijgt." 

Kan niet wachten

De Amsterdamse Jenneke kan niet wachten om een prikuitnodiging te krijgen. Omdat ze ook ook nog astma heeft, is ze al anderhalve jaar op haar hoede. "Ik ga wel op terrasjes zitten en de stad in, maar ben altijd voorzichtig. Als ik in een supermarkt ben, draag ik een mondkapje. Ik ben als de dood om corona te krijgen."

Ze hoopt snel op een oplossing. "Mijn man is wel gevaccineerd, voor hem is het ook niet makkelijk. Het beïnvloedt ons leven. Ik kan niet wachten totdat ik gevaccineerd ben. Ik spring een gat in de lucht als die prik er in zit."

Adblock test (Why?)


Allergisch voor vaccinatie: 'Ik wil dolgraag, maar prik kan mijn dood worden' - RTL Nieuws
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...