Rechercher dans ce blog

Friday, August 27, 2021

Kapotte placenta door corona: 'Mijn kindje lag als een zoutzak in mijn buik' - RTL Nieuws

Ruim 32 weken was Pauline zwanger toen ze corona kreeg. "Het was april toen ik grieperig werd en koortsig. We waren net verhuisd naar de Bahama's vanwege de baan van mijn man."

Ze had vanwege de reis meerdere coronatesten gedaan dus het zal wel geen corona zijn, dacht Pauline. Maar dat was het wel. "Schrikken, ook omdat ik zwanger was."

Bergafwaarts met de baby

Vanaf dat moment ging het snel bergafwaarts met het kindje, zegt Pauline. "Ik voelde de baby na een paar dagen een stuk minder bewegen, terwijl hij daarvoor zo druk was. Op een dag bewoog het bijna helemaal niet meer. Ik wist het zeker: dit is echt niet goed en ik ging naar het ziekenhuis."

Daar kreeg ze na een paar onderzoeken een verontrustende boodschap. "De arts zei: je kindje krijgt geen zuurstof meer, we gaan het nu halen."

Zoutzak in haar buik

Baby Benk lag als een zoutzak in de buik van Pauline. Het jongetje werd met 33 weken met een spoedkeizersnede gehaald en kwam gezond ter wereld. Het bleek een levensreddende ingreep. "Ik ben de artsen zo dankbaar. Het was anders niet goed met Benk afgelopen."

De placenta van Pauline was helemaal grijs en verkalkt. "De artsen wisten niet wat ze zagen. Mijn placenta was kapot en werkte bijna niet meer. Daardoor kreeg Benk niet genoeg zuurstof en geen voedingsstoffen." Pauline dacht altijd al: dit moest door corona komen. 

Baanbrekend onderzoek

Haar vermoeden wordt bevestigd door nieuw baanbrekend onderzoek van het Erasmus MC en het LUMC in Leiden dat gisteren naar buiten kwam.

Gynaecoloog-perinatoloog Sam Schoenmakers deed onderzoek naar het effect van corona op zwangere vrouwen. "We hebben geconstateerd dat het coronavirus bij zwangere vrouwen de placenta kan binnendringen en vervolgens de moederkant van de placenta volledig kapot kan maken", zegt Schoenmakers. "Het verhaal van Pauline past hier precies in."

Schoenmakers liet 36 placenta's van vrouwen die corona hadden, onderzoeken door pathologen. "Van de 36 bleken vier placenta's kapot. Bij al deze vier was het coronavirus de placenta binnengedrongen."

Ontstekingen in de placenta

Patholoog Lotte van der Meeren van het LUMC Leiden onderzocht de placenta's. "Bij die vier placenta's was het coronavrius zowel in het lichaam van de vrouw als in de placenta doorgedrongen. De baby's waren niet geïnfecteerd", zegt Van der Meeren.

"We zagen in de placenta's waar het coronavirus was doorgedrongen overal ontstekingen en verdikkingen. Met als resultaat dat de placenta kapot was en niet meer werkte. We weten dat dit door corona komt omdat we in alle gevallen antistoffen vonden en precies dezelfde afwijkingen in de placenta."

Levensgevaarlijk

Een placenta vervoert voedingsstoffen en zuurstof naar de baby. Als die toevoer stokt, is dat levensgevaarlijk voor het kind, zegt Schoenmakers. "Dat kan leiden tot zuurstoftekort, extreme nood of zelfs overlijden. Door een spoedkeizersnede uit te voeren kunnen we de baby's redden." 

Wat het erg moeilijk maakt is dat vrouwen niet voelen wanneer de placenta geïnfecteerd is. "Wij zagen een moeder die zelf nauwelijks last had van corona en toch een geïnfecteerde, ernstig zieke placenta had. Ook op de echo is niks te zien. We weten dus niet van tevoren welke vrouwen risico lopen."

Vaccineren

Meer studie is nodig, stellen de onderzoekers. "Sinds ons onderzoek wereldkundig is, krijg ik allerlei telefoontjes van ziekenhuizen door het hele land die vrouwen hebben gezien met een placenta die kapot was. Het is belangrijk om erachter te komen hoe vaak dit gebeurt."

Schoenmakers vindt dat moeders zich moeten laten vaccineren. "Vaccineren helpt om een coronabesmetting te voorkomen en jezelf en je ongeboren kind te beschermen."

Gezond kereltje

Moeder Pauline was tijdens de geboorte van Benk nog niet gevaccineerd. "Het was toen ook nog april en nog onduidelijk of zwangere vrouwen zich konden laten vaccineren. Nu weten we zoveel meer. Ik roep alle zwangere vrouwen op naar hun intuïtie te luisteren. En als het niet goed voelt, informeer de arts."

Met Benk gaat het goed. "Hij is inmiddels vier maanden en kerngezond. Na de spoedkeizersnede heeft hij nog anderhalve week in een couveuse gelegen in het ziekenhuis op de Bahama's. Dat was heel heftig ook omdat ik vanwege corona niet bij mijn kindje mocht komen. Maar nu genieten we elke dag van ons mannetje. We zijn heel dankbaar dat het zo goed is afgelopen."

Adblock test (Why?)


Kapotte placenta door corona: 'Mijn kindje lag als een zoutzak in mijn buik' - RTL Nieuws
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...