Rechercher dans ce blog

Monday, September 27, 2021

App tegen spinnenfobie: 'Blootstelling is van groot belang' - EditieNL

De app maakt gebruik van augmented reality, ofwel aangevulde realiteit. Dat houdt in dat er elementen van de computer worden toegevoegd aan een echt beeld. Er komt in het geval van de app een levensechte spin op je scherm en tegelijkertijd moet je 'taken' uitvoeren. Per level worden de opdrachten moeilijker. Op die manier leer je kalm te blijven in het bijzijn van een spin, waar je uiteindelijk in het echte leven de vruchten van moet plukken.

'Ik schreeuw het dorp bij elkaar'

Iemand voor wie de app het proberen waard is, is Michelle Kaars. Zij heeft al haar hele leven last van een spinnenfobie. "Mijn man kijkt iedere dag het huis na voor me. Ik krijg er nachtmerries van en haal de buren erbij om spinnen weg te halen voor me", zegt ze tegen EditieNL. "Als er een grote spin in huis zit, dan kan ik zo het hele dorp bij elkaar schreeuwen."

Ook Philine van Zundert is erg bang voor spinnen. Niet handig, want ze loopt stage op de reptielenafdeling van een dierenpark. "Ik ben doodsbang voor spinnen en dat belemmert me tijdens mijn stage", zegt ze. "De geleedpotigen verzorgen doet iemand anders, want dat kan ik echt niet."

Angst is aangeleerd

Van de Nederlanders met spinnenangst heeft drie tot zes procent ook daadwerkelijk een fobie. Dat wil zeggen dat hun angst het normale functioneren in de weg staat. Volgens Bastienne Meulenbroek, verzorger bij Dierenpark de Oliemeulen, is het iets primitiefs van vroeger. "Toen waren mensen bang voor kleine, bewegende dieren. Die waren heel giftig." 

Daarnaast zijn er nog twee oorzaken voor spinnenfobie. "Er is sprake van onwetendheid, mensen weten vaak niet wat de functie van een spin is", zegt Meulenbroek. Bovendien heeft het te maken met het doorgeven van de angst aan volgende generaties. "Het is iets wat is aangeleerd."

Blootstelling

Hoe je ook van je fobie af wil komen, vooral het toegeven aan de angst is belangrijk. Volgens klinisch psycholoog Ariane Faas kan de app Phobys hierbij helpen. "De gedachte moet worden aangepakt, maar blootstelling is ook van groot belang", zegt ze. "Juist daardoor gaan mensen ervaren dat de angst afneemt."

Je blootstellen aan je spinnenangst kan met een echte spin, maar ook met een augmented reality-app zoals Phobys. "Met zo'n app is de stap om je bloot te stellen minder groot, omdat het geen echte spinnen zijn."

Werkt het?

Michelle test vanavond de app in de uitzending van EditieNL. Of het daadwerkelijk lukt om over haar spinnenfobie te komen – en of dit een betere tactiek is dan een levensechte spin vasthouden, zoals Philine – zie je om 18.15 uur op RTL 4.

Adblock test (Why?)


App tegen spinnenfobie: 'Blootstelling is van groot belang' - EditieNL
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...