Rechercher dans ce blog

Wednesday, September 1, 2021

Deze vrouwen kregen al een 13 wekenecho: 'Fijn om niet langer in spanning te zitten' - RTL Nieuws

De echo is vanaf vandaag beschikbaar voor alle zwangere vrouwen. Dit is eerder besloten op advies van de Gezondheidsraad. Er gingen al jaren aan voorbereiding aan vooraf. 

Echoscopisten moeten oefenen

Zo moesten echoscopisten een speciale opleiding volgen om de 13 wekenecho uit te mogen voeren. Denise (26) hielp daarbij: ze was proefmodel. "De echoscopisten moeten natuurlijk oefenen, dus toen ik 13 weken zwanger was, heb ik me daarvoor opgegeven." 

Eerst keek de docent naar haar baby. "Hieruit bleek gelukkig dat alles goed is met mijn kind." Vervolgens kwamen de leerlingen binnen. "Zij deden allemaal dezelfde echo om te oefenen, maar ook om te kijken of ze dezelfde resultaten kregen als de docent."

Denise vond het een positieve ervaring. "Ik lag in totaal zo'n anderhalf uur op die tafel, maar ik mocht dus ook zo lang naar het kindje in mijn buik kijken. En alles was goed te zien, van de hersentjes tot de maag. Allemaal dingen die ik anders pas bij de twintig weken echo had gezien." 

Positieve ervaring

Denise zou het andere aanstaande moeders ook aanraden. "Ik heb een positieve ervaring gehad en ik heb zeker geen spijt." Inmiddels is Denise 24 weken zwanger, en verloopt haar zwangerschap goed. "Ik kan niet wachten om over 16 weken mijn kindje te ontmoeten."

Tekst gaat verder onder het kader

De 13 wekenecho

De 13 wekenecho is onderdeel van een wetenschappelijk onderzoek dat loopt tot 2024 om te bepalen wat de voor- en nadelen zijn van deze echo. Met de echo kunnen meerdere ernstige afwijkingen vroegtijdig worden opgespoord.  

Deze echo is vrijwillig. Er wordt onder meer gekeken naar de schedel, het hart, de buik, de armen en benen, de wervels en de nekplooi van de baby. Ook worden de placenta en het vruchtwater gecheckt. 

Hoogleraar verloskunde Katia Bilardo heeft jaren gestreden voor de 13 wekenecho. "Het is heel waardevol", liet ze eerder al weten. Bij een 13 wekenecho is een kind kleiner en minder ontwikkeld waardoor er minder zichtbaar is dan bij de 20 wekenecho. Toch zijn sommige, vaak ernstige, afwijkingen al wel te zien. "We kunnen met deze 13 wekenecho eerder vroegtijdige afwijkingen opsporen. Denk bijvoorbeeld aan een open schedeltje of hersenafwijkingen."

Meer tijd voor beslissing

Als dit het geval is hebben ouders meer tijd om te bepalen wat ze met de uitslag willen doen. Er is ook meer tijd voor aanvullend onderzoek. Zo kan een ouder overwegen om de zwangerschap te beëindigen. In Nederland is dit mogelijk tot 24 weken zwangerschap. Als het nodig is om een zwangerschap af te breken, kunnen de extra weken dus ook belangrijk zijn. Volgens Bilardo wijst onderzoek uit dat hoe eerder een zwangerschap wordt afgebroken, des te minder heftig de psychische gevolgen kunnen zijn.

Onderzoek moet uitwijzen of de echo na 2024 blijft. Hoogleraar Bilardo denkt van wel: "Ik verwacht dat heel veel vrouwen hier gebruik van gaan maken."

Hartafwijking

Ook Danique (23) kreeg een 13 wekenecho toen ze zwanger was van haar zoon. "Mijn man heeft een ernstige hartafwijking. Toen hij nog niet geboren was, is een deel van zijn hart niet ontwikkeld. Hierdoor mist hij een hartkamer en een hartklep. Maar 1 op de 5 kinderen met deze hartafwijking wordt ouder dan een jaar."

Toen haar verloskundige dat hoorde, werd Danique doorgestuurd naar het Erasmus MC. Daar werd ze ingeloot voor een 13 wekenecho.

Grote opluchting

Ze vond het spannend. "Maar toen we eenmaal de uitslag kregen dat er geen afwijking was gevonden, was de opluchting zo groot. Ik was zo blij toen alles goed bleek te zijn met mijn zoon" 

Danique en haar man vonden het fijn om al zo vroeg te weten dat hun kindje geen ernstige hartafwijking heeft. "Toen ik de wereld in bracht dat ik zwanger was, kon ik bijna tegelijk al zeggen dat het kindje gezond is. Daar hoefde ik niet nog 7 weken mee te wachten."

Prettige ervaring

Ze raadt het iedereen aan. "Dat ze een zwangere vrouw en aanstaande ouder al met 13 weken aanbieden om naar hun kindje te kijken is toch een verrijking? Ik heb dat echt als prettig ervaren."

De rest van haar zwangerschap is goed verlopen. Danique's zoon is acht maanden geleden gezond geboren. "Hij doet het heel goed." 

Afgebroken

Desiree (31) was bij dezelfde studie als Danique ingeloot. Bij haar eerste kindje werd bij de 20 wekenecho een ernstige afwijking gevonden.

Uiteindelijk werd die zwangerschap afgebroken. "Dat was heel verdrietig", vertelt ze. Haar tweede zwangerschap ging goed, toen werden bij de 20 wekenecho geen afwijkingen gevonden. "Maar ik heb toen wel twintig weken in spanning gezeten: is alles oké? Is ons meisje gezond?"

Relaxtere zwangerschap

Omdat het bij haar eerste zwangerschap fout ging, kreeg ze bij haar derde zwangerschap de optie om een 13 wekenecho te laten maken. "Dat vond ik zo fijn. Mijn man en ik wisten daardoor 7 weken eerder dat ons kindje gezond is." Het was emotioneel. "We waren zo ongelofelijk blij. Ik heb er wel een traantje over gelaten."

Ze heeft haar zwangerschap daardoor ook relaxter doorlopen. "We waren eerder gerustgesteld dat we een tweede gezonde dochter mochten krijgen. Ik zou deze 13 wekenecho echt aan iedereen adviseren." 

Inmiddels is Desiree's dochter bijna vier maanden oud. "Ze is gezond en wel. Gelukkig."

Adblock test (Why?)


Deze vrouwen kregen al een 13 wekenecho: 'Fijn om niet langer in spanning te zitten' - RTL Nieuws
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...