Rechercher dans ce blog

Tuesday, November 23, 2021

Roos (1) wacht door corona al maanden op operaties: 'Ze wordt steeds zieker' - RTL Nieuws

Haar ouders konden niet wachten. Begin november zouden er buisjes in Roos haar oren worden geplaatst, een eerste stap om haar beter te maken. "We waren met een tas vol kleding onderweg naar het ziekenhuis, toen we hoorden dat de operatie niet doorging. 'Het spijt me, maar er is geen plek', zeiden de artsen."

De zoveelste tegenslag. Want, het is niet de eerste keer dat Roos haar operatie wordt uitgesteld. Al vaker zijn haar ouders gebeld met de mededeling dat het niet door kon gaan. "Continu is de reden dat er geen plek is omdat er niet genoeg bedden beschikbaar zijn en de ic's vol liggen", zegt Lot.

Lot begrijpt dat de situatie in de ziekenhuizen nijpend is, maar is ook boos. "Onze woede zit er vooral in dat Roos steeds zieker wordt. Ze valt 's nachts weg en wordt steeds benauwder. Artsen zien dat ook, maar kunnen niks doen. Alleen als ouder je kind zo ziek zien, is verschrikkelijk." De operatie van Roos staat nu gepland op 2 december.

Drukte in ziekenhuizen

Een groeiend aantal Nederlandse ziekenhuizen lukt het niet altijd meer om de zogenoemde 'kritieke planbare zorg' op tijd te verlenen. Dat is zorg die binnen zes weken noodzakelijk is om gezondheidsschade bij patiënten te voorkomen. 

14 ziekenhuizen melden problemen, afgelopen donderdag ging het nog om 12, blijkt uit een overzicht van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

De planbare zorg, waaronder alle zorg valt die een tijdje kan wachten zonder dat de patiënt daar blijvende schade van ondervindt, komt ook verder in het gedrang. Het lukt nu 49 van de 73 ziekenhuizen niet meer om die volledig te leveren.

Al die operaties moeten toch een keer worden ingehaald. Dat er minder reguliere zorg wordt geleverd, is ook te zien aan het aantal operatiekamers dat in gebruik is: dat ligt 29 procent lager dan normaal.

Grote impact

Jacqueline weet hoeveel impact een uitgestelde operatie heeft. Op 1 december zou haar baarmoeder worden verwijderd. Eindelijk, dacht ze, want ze heeft al wekenlang last van aanhoudende menstruatiepijn en heftige bloedingen. "Ik hoopte weer fatsoenlijk een supermarkt in te gaan zonder dat ik leegbloed", zegt ze.

Maar vorige week belden de artsen dat het niet doorging. "Er waren niet genoeg bedden, want te veel mensen met corona lagen op de ic. En ik kom na mijn operatie ook een paar dagen op de ic te liggen, dus dat ging niet."

'Ik ben woest'

Ze baalde enorm. "Grrrrr, ben woest. Operatie is uitgesteld vanwege te veel coronabesmettingen", schreef ze op Facebook. Het was niet de eerste keer dat Jacqueline haar operatie misliep. Ze zou eerst op 25 oktober worden geopereerd, maar dat ging vanwege haar eigen gezondheid niet door. "Ik lag toen zelf in het ziekenhuis door een bacterie in mijn darmen. Ik was te verzwakt."

Gelukkig voor Jacqueline is ze nu wel op een spoedlijst gezet. Dat betekent dat haar operatie binnen 6 weken moet worden uitgevoerd in plaats van binnen 2 tot 4 maanden. "Wanneer de operatie precies plaatsvindt, weet ik niet. Ik word gebeld als ze een datum hebben."

Planbare zorg

Internist Robin Peeters bij het Erasmus MC benadrukt dat we niet moeten vergeten dat het in gedrang komen van de planbare zorg een grote impact heeft op mensen. "Die is echt aanwezig. Vanmorgen had ik een patiënt met een knobbel in de schildklier. Dat kan kanker zijn, maar daar kom je alleen achter door de knobbel eruit te halen en medisch te beoordelen."

De operatie van schildklierkanker hoeft niet binnen zes weken, omdat deze vorm van kanker goed te behandelen is, zegt Peeters. "Maar dat de patiënt zolang in onzekerheid zit en niet weet of er überhaupt sprake is van kanker, is heel vervelend."

Peeters benadrukt dat de besmettingen echt snel naar beneden moeten. "Als je ziet hoe we nog steeds enorm aan het opschalen zijn en hoeveel coronapatiënten in het ziekenhuis liggen, worden de keuzes steeds vervelender. Je hoopt dat het besef van urgentie overal doordringt, maar dat gevoel heb ik nog onvoldoende."

Adblock test (Why?)


Roos (1) wacht door corona al maanden op operaties: 'Ze wordt steeds zieker' - RTL Nieuws
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...