Rechercher dans ce blog

Tuesday, January 4, 2022

Beroerte vaak laat ontdekt: 'Dacht dat ik hier veel te jong voor was' - EditieNL

Loes Pater kreeg in 2015 een beroerte, maar had dat niet meteen door. "Ik verloor mijn spraak, maar zou naar een musical gaan met een vriendin", vertelt ze aan EditieNL. "Dat was voor mij twee uur rijden dus ik ben gewoon in de auto gestapt en erheen gereden. Ik kon niet praten, maar ik hield geen rekening met een beroerte. Ik was toen 38, dat was voor mijn gevoel veel te jong hiervoor."

'Ver-van-mijn-bedshow'

Ze reed dus gewoon naar de musical, woonde die bij, en reed daarna weer naar huis. De volgende dag ging Loes pas naar de huisarts, die haar doorverwees naar het ziekenhuis. "Want ik had wel echt een beroerte. Ze gaven aan dat ik eerder had moeten komen, maar wist ik veel. Het was een ver-van-mijn-bedshow. Ik dacht dat het misschien stress was."

Onderzoek

Onderzoekers van het Erasmus MC analyseerden huisartsgegevens van 167.000 mensen in de regio Rotterdam, in de periode maart tot december 2020. Daaruit bleek dat artsen in de regio 29 procent minder beroertes en 37 procent minder TIA's zagen tijdens de eerste coronagolf. De onderzoekers denken dat het advies om thuis te blijven ertoe kan hebben geleid dat mensen ondanks alarmsymptomen geen hulp zochten.

Zes jaar later gaat het 'oké' met Loes. Ze is arbeidsongeschikt en heeft last van overprikkeling. "Ik heb er veel klachten aan overgehouden. Alles kan te veel zijn. Ik kan niet langer dan twintig minuten autorijden, ben snel duizelig en misselijk en mijn evenwichtsorgaan is verstoord." Ze heeft dan ook veel moeten aanpassen. "Ik woon in een ander huis en kan niet een weekend weg, werken of naar een festival. Ik heb een rustig bestaan, maar daar heb ik vrede mee."

Loes denkt dat ze minder klachten zou hebben als ze eerder naar een dokter zou zijn gegaan. "Dan hadden ze het bloedpropje nog kunnen verdunnen en had ik misschien nog kunnen werken. Ik wil mensen die dit meemaken meegeven dat ze altijd hulp moeten zoeken. Je leven is te belangrijk om daarmee te sollen en je krijgt ergere klachten als je er lang mee blijft rondlopen."

Hoe sneller, hoe beter

Dat beaamt Alis Hesmatollah, neuroloog in opleiding bij het Erasmus MC. "Hoe langer je wacht, hoe meer kans op schade. Bel dus meteen 112", zegt ze tegen EditieNL.

Maar hoe weet je dat je een beroerte of TIA hebt? "Veelvoorkomende kenmerken zijn een hangende mondhoek, krachtverlies en het moeilijk kunnen uitspreken van woorden."

Zuurstoftekort

Bij een beroerte valt er accuut een functie van je hersenen uit. Wat de gevolgen zijn, hangt ervan af om welk deel van de hersenen het gaat. "Als je een beroerte hebt – een herseninfarct of hersenbloeding – dan zit er een propje vast in je hersenvaten en kan er naar een deel van de hersenen geen zuurstof stromen", aldus Hesmatollah. Een TIA ontstaat op dezelfde manier, alleen lost het bloedstolsel vanzelf op. Meestal treedt binnen een half uur volledig herstel op.

In het geval van een beroerte verdwijnt het stolsel niet vanzelf. Als je snel in een ziekenhuis bent kan een bloedverdunner zorgen dat de de prop verdwijnt. Ook kan die er mechanisch uitgehaald worden. "De eerste momenten met te weinig zuurstof zijn niet permanent, dus als je de bloedprop snel kan verwijderen is het fijn. Ben je te laat, dan worden uitvalsverschijnselen permanent. Dat kan een grote impact hebben op je leven." 

Adblock test (Why?)


Beroerte vaak laat ontdekt: 'Dacht dat ik hier veel te jong voor was' - EditieNL
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...