Rechercher dans ce blog

Sunday, July 10, 2022

Buurtbrede geluidsoverlast 's weekends - Wonen - GoT - Tweakers

kruimel0 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Ik vind jouw antwoord echt veel te ver gaan eerlijk gezegd. Je zegt in een drukke wijk te wonen, dan wonen er normaliter veel mensen. Ik vind het zelf bijzonder normaal om eens in het jaar een feestje te geven waarbij je muziek hebt tot middernacht - ik vind het ook zaak dat je vanaf pak-en-beet middernacht (eerder op werkdagen) nachtrust hebt, en zo te horen aan je uitgebreide rant heb je dat nog. Jij meent blijkbaar dat jij niet vind dat mensen een (wat mij betreft, en ik ben geen student meer) acceptabel eens-per-jaar-feestje mogen vieren in het weekend tot middernacht.

Dat zeg ik niet alleen, dat zegt de wet ook: De geluidsgrenzen voor particuliere woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt: overdag (07.00 – 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A) 's avonds (18.00 – 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A) 's nachts (23.00 – 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

In een woonwijk, zeker een drukke woonwijk, heb je rekening te houden met je omgeving. Het is niet aan de omgeving om rekening te houden met jou.

Als je een feestje wil geven met luide muziek, luide gasten, etc. dan huur je maar een zaal in een daarvoor bedoelde gelegenheid.

Wat voor muziek er wordt gedraaid heeft er niks mee te maken. Turkse bruiloften worden (naar mijn ervaring) meestal overdag/vroege avond gevierd. Tuurlijk is een toeterende autotstoet vervelend, maar ik vind een paar minuten overlast voor iemands mooiste dag in zijn/haar leven (!!!) toch een best normaal offer om te brengen?

Jij mag die mening hebben, maar de wet zegt daar wat anders over: https://verkeersboete.nl/...luid_maken_en_claxonneren

Daarnaas vind ik het gewoon asociaal, en mag ik best een mening hebben.

Je bent toch enigzins overschoten als je vind dat mensen op hun huwelijksdag (!!) gearresteerd moeten worden en de cel in moeten omdat ze hun cultuur uiten zonder dat er meer dan een paar minuten overlast is voor je?

Je legt mij woorden in de mond, stop daarmee aub. Ik heb het over boetes gehad, boetes voor het overtreden van de wetgeving op dat gebied. Die regels zijn er niet voor niets.

Nogmaals, een hele andere zaak als er 1 huis/appartement is dat continue voor overlast veroorzaakt, maar als jij er voor kiest om in een drukke buurt te wonen, dan wonen er nu eenmaal veel mensen, die leefgeluiden maken.

Je beredeneert het verkeerd om. Als je in een drukke buurt gaat wonen dan neem je als fatsoenlijk mens ook de plicht op je om geen overlast te veroorzaken voor de grote groep mensen om je heen.

Want wat als iedereen dat zou doen? Als iedereen jaarlijks een groot luidruchtig feestje geeft dan staat de hele buurt praktisch iedere week op z'n kop. Dan kan niemand uitslapen, dan kan niemand op tijd naar bed, dan kunnen ouders met jonge kinderen nooit hun rust pakken, dan kunnen mensen die het niet kunnen betalen om een woonboerderij te kopen nooit toekomen aan hun rust.

Bestemmingsplannnen, geluidsoverlast, verkeersregels, etc. zijn allemaal bedacht om juist de rust en vrede te kunnen bewaren in omgevingen waar mensen zijn.

En culturele gebruiken zijn niet noodzakelijk bedoeld om gerespecteerd te worden als ze gewoon volslagen idioot zijn. We moeten als mensheid en samenleving beter worden, niet slecht blijven. Integratie en adaptatie noem je dat.

En dat beperk ik echt niet alleen tot buitenlande gebruiken. Maar dat is een ander onderwerp.

Adblock test (Why?)


Buurtbrede geluidsoverlast 's weekends - Wonen - GoT - Tweakers
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...