Rechercher dans ce blog

Tuesday, October 11, 2022

Bloedtest kan aanleg postnatale depressie aantonen: heeft testen zin? - RTL Boulevard

Annegré Leijenhorst, moeder van twee, kreeg na haar tweede bevalling een postnatale depressie. "Het kwam bij mij erg onverwachts. Na de zwangerschap was ik dolblij, maar daarna kreeg ik ineens angstaanvallen", vertelt ze. "Als ik eerder had kunnen weten dat ik een postnatale depressie zou krijgen, dan was dat natuurlijk fijn geweest."

De draad kwijt

Annegré is maatschappelijk werker en nu moest ze zelf ineens allerlei pillen slikken, die ze daarvoor aan mensen in een woongroep moest verstrekken. "Ik was helemaal de draad kwijt. Ik was mezelf niet meer. Ik begon met schreeuwen in het bijzijn van mijn kinderen en sloeg met een telefoon tegen m'n hoofd. Toen wilde ik eigenlijk niet meer leven", vertelt ze aan Editie NL.

Toen het misging had Annegré zich meteen aangemeld bij een hulpverlener, maar het ging zo slecht dat de GGZ werd ingeschakeld. "Er kwam bijna iedere dag hulp over de vloer. Van artsen tot aan psychiaters. Ik slikte antipsychotica. Uiteindelijk was het thuis niet meer houdbaar en toen heb ik zes weken uit huis gewoond."

Net als Annegré hebben meer vrouwen last van een depressie. Volgens het Trimbos Instituut hebben jaarlijks ongeveer 23.000 zwangere of net bevallen vrouwen in Nederland last van een depressie. Dat is tien procent van alle vrouwen die in verwachting raken.

Hulp bij kersverse moeders

Volgens psychiater Mijke Lambregtse zijn er steeds meer verloskundigen en gynaecologen die kijken naar psychische klachten na de bevalling en naar hoe een vrouw gevolgd kan worden. "Dat kan heel laagfrequent zijn maar het kan ook een preventieve behandeling zijn, een psychologische interventie of als het nodig is medicatie."

Factoren die tot een depressie leiden

Een depressie is een verzamelbegrip van een aantal symptomen. Meerdere factoren kunnen leiden tot een depressie

Het kan genetisch bepaald zijn, bijvoorbeeld: ontregeling in het bloed, schildklier, hormonen en immunologische factoren. Maar ook sociale factoren: wat maakt iemand mee en wat maakte iemand voor de zwangerschap al mee.

Eigenlijk is het vooral belangrijk dat er een goede inschatting wordt gemaakt en een goed behandelplan komt. "Er zijn verschillende poli's waar vrouwen terecht kunnen. Dan maken we een preventief behandelplan. We kunnen risicofactoren inventariseren en kijken of we dat kunnen verminderen of monitoren. Dan kunnen we het goed in de gaten houden wanneer het bijna misgaat."

Maar helemaal in het begin van de zwangerschap testen op mogelijke depressies zoals in het onderzoek is gedaan heeft volgens haar niet zoveel zin. "Als je een beter profiel hebt van een vrouw, dan zou het wel kunnen helpen. Je kunt een klein aspect van kwetsbaarheid eruit halen, maar de kans dat je met zo'n test de hele zorg gaat veranderen is buitengewoon klein."

Adblock test (Why?)


Bloedtest kan aanleg postnatale depressie aantonen: heeft testen zin? - RTL Boulevard
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...