Rechercher dans ce blog

Friday, August 11, 2023

Kankermedicijn hoopvol voor post-covidpatiënt: 'Grootste doorbraak tot nu toe' - RTL Boulevard

De hoeveelheid post-covidpatiënten neemt alsmaar toe. Naar schatting hebben in Nederland 1,3 miljoen mensen het gehad. Meestal met milde klachten, die inmiddels weg zijn. Maar zo'n 90 duizend mensen hebben er nog dagelijks last van. Zij kampen met klachten zoals vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn en geheugenverlies, en kunnen daardoor vaak niet werken.

Dat geldt ook voor Sjoukje Kastelein. Ze voelt zich al drie jaar een schim van de persoon die ze was vóór haar coronabesmetting. "Ik heb nu nog maar zo'n 5 procent van de energie die ik vroeger had", vertelt ze aan Editie NL. "Het verschil is gigantisch. Ik vind het superheftig om te bedenken wat ik toen kon en nu niet meer."

Tot nu toe was de oorzaak een raadsel. Maar wetenschappers van het Amsterdam UMC denken de boosdoener te hebben gevonden. "We hebben het stofje IDO-2 ontdekt", zegt arts-onderzoeker Brent Appelman. "Dat is een enzym dat ervoor zorgt dat de cellen van mensen met post-covid kapotgaan, en de energiefabriekjes niet goed werken."

Oplossing gezocht

Nu er een mogelijke oorzaak is, kan er worden gezocht naar een oplossing. "Het betekent dat we een target hebben dat we kunnen beïnvloeden met medicijnen", legt immunoloog René Lutter uit. Bij een test in een lab blijkt een experimenteel kankermedicijn dat enzym goed te kunnen bestrijden. Het enzym kan daarmee volledig geremd worden, wat het afbreken van de cellen voorkomt. "Het was een waanzinnig moment toen we dat zagen. We dachten: we hebben het." 

Sjoukje is erg optimistisch. "Ik word hier heel hoopvol van. Dit is de grootste doorbraak die ik tot nu toe heb gezien in wetenschappelijk onderzoek." 

Ook de onderzoekers hebben hoop, maar het is volgens hen echt nog te vroeg om te juichen. De fabrikant wil het kankermedicijn niet delen met de wetenschappers. "Er wordt nog onderzocht wat het effect van het medicijn is op mensen", legt Appelman uit. "Het moet natuurlijk wel veilig zijn." Daarnaast is er nog 800.000 euro nodig voor het onderzoek.

Mochten de resultaten goed zijn, dan zou er relatief snel een medicijn kunnen komen. "We zijn hoopvol. Misschien twee à drie jaar." 

Sjoukje hoopt dat het sneller lukt. "Ik zou hopen dat de politiek meer prioriteit gaat geven hieraan. We hebben geen tijd om te wachten." 

Adblock test (Why?)


Kankermedicijn hoopvol voor post-covidpatiënt: 'Grootste doorbraak tot nu toe' - RTL Boulevard
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...