Rechercher dans ce blog

Thursday, December 7, 2023

Veelbesproken issue: kinderen die ziek naar de kinderopvang gebracht worden - Kinderopvangtotaal

Het bleek een heet hangijzer op onze socialmedia-kanalen: ouders die hun kinderen ziek naar de opvang brengen. We kregen honderden reacties, waarvan we hieronder een samenvatting geven. Want wat zijn de risico's hiervan, en hoe ga je als pm'er om met deze lastige kwestie?

Kind ligt te slapen in een wit jurkje met gele stippen.
Foto: Pexels / Karolina Grabowska

Veel reacties gaan erover dat ouders puur vanuit hun eigen belang handelen, of vanuit hun werkgevers belang. Een pm’er reageert op facebook: ‘Ik hoop altijd bij iedere ouder dat ze handelen uit belang van het kind, maar helaas is dat niet altijd het geval. Soms kunnen ze er niets aan doen omdat hun werkgever weinig ruimte geeft, maar steeds vaker is het ook eigen belang dat voorrang krijgt. Daarbij wordt het belang van overige kinderen of pm’ers vaak vergeten. Opvoeden van kinderen is nou eenmaal niet altijd gemakkelijk en leuk; zorgen voor een ziek kind hoort daar ook bij. Naar mijn mening is een ziek kind het beste af op een plek waar het de volledige aandacht en zorg krijgt, meestal is dat lekker thuis.’

Een ander schrijft: ‘Als een kind 1 op 1 aandacht nodig heeft dan kan het kind niet op de opvang zijn. Voor het kind zelf is het geen goede situatie, maar ook moeten de andere kinderen er niet onder lijden. Dus koorts of geen koorts. Ziek zijn en 1 op 1 aandacht nodig hebben is helaas niet aanwezig zijn op de opvang.’

De professionals vinden het vooral belangrijk dat ouders eerlijk en open communiceren: ‘Als ouders maar eerlijk zijn. Als een kind gebracht wordt en er wordt gezegd: “Hij/zij is niet fit, ze heeft een zetpil gehad, als het niet gaat, dan bel maar.” Soms merk je de hele dag niks aan het kindje. Of het stort na een paar uur helemaal in. Het kan zo wisselen. Waar ik niet tegen kan, is dat ouders hun kind brengen en zeggen dat er niks aan de hand. Maar dat dan blijkt dat het kind ziek is en ouders dan niet bereikbaar zijn. Daar kan ik echt heel slecht tegen.’

Zetpil voor paar uur uitstel

‘Ik ben sinds 2011 werkzaam in de kinderopvang en moet zeggen; sinds covid is dit echt extreem! Wij hadden een kind met waterpokken dat er vreselijk veel last van had, de ouder was met de jongste thuis vanwege de waterpokken en die zegt dan: “Ik kom wel een zalfje brengen dan komt het wel goed.” Of een moeder die zegt: “Ze had vanochtend koorts maar heeft nu een zetpil, ze komt vast de dag door.” Als je een ouder belt en informeert dat hun zoon alleen maar huilt, 39,5 graden koorts heeft, niet slaapt en echt voor zijn welzijn (maar ook voor de andere kinderen) moet worden opgehaald en ouders er vervolgens vier uur later pas zijn. Is een kind opgehaald, dan zijn ze er de volgende dag gewoon weer, en zie je van die waterige oogjes dat je denkt over drie uurtjes kunnen we weer bellen. En dan heb ik het nog niet over de ouders die zeggen ik breng mijn kind even drie uurtjes en dan kom ik hem weer ophalen want ik kan mijn afspraak echt in geen mogelijkheid verzetten.’

Uit de reacties blijkt dat ouders regelmatig hun kinderen ’s ochtends een paracetamol geven: ‘Op m’n vorige werk vermeldden ouders expres niet als ze een zetpil hadden gegeven, met alle gevolgen van dien. Op m’n huidige werk zijn ouders gelukkig wel eerlijk. Het zou alleen fijn zijn dat als een kind ziek naar huis gaat, het ook lekker uit kan zieken. En niet de volgende dag weer gebracht wordt. Niet alleen fijn voor het kind zelf, ook voor de andere kinderen én ons als leidsters.’

Risico’s voor kinderen en pm’ers

Veel pedagogisch medewerkers vinden dat er risico’s zitten aan het brengen van zieke kinderen: ‘Als pm’er begrijp ik dat je als ouder soms ontzettend klem kan komen te zitten tussen een kind wat ziek is en een baas die wil dat je komt werken. Het nadeel is gewoon dat een ziek kind de rest van de groep kan aansteken. Of er zelfs gevaarlijke situaties ontstaan doordat een kind bijvoorbeeld een koortsstuip krijgt na het uitwerken van een paracetamol. Een ziek of niet fit kind in een groep van 12 of 16 kinderen is zacht uitgedrukt nogal een uitdaging.’

‘Een collega zei het laatst goed: ouders kunnen hun werk niet goed doen met een ziek kind onder hun hoede, maar wij kunnen ons werk ook niet goed doen met een ziek kind onder onze hoede. Ons werk is zorgen voor de hele groep, voor alle kindjes, dit kunnen we niet naar behoren doen met een ziek kind erbij. Een ziek kind hoort thuis, punt. Waar ben je zelf het liefste als je ziek bent, ook lekker thuis toch, en niet in een ruimte met allemaal anderen.’

Bovendien zijn veel pm’ers het ermee eens dat kinderen niet kunnen uitzieken: ‘Thuis gaat het prima ja, maar op de groep is toch wel iets heel anders. Ouders realiseren zich dat niet. Ik werk al lang in de opvang, maar nog nooit zelf zo vaak ziek geweest. En dat zie je ook onder de kinderen. Ze pikken alles op omdat ze al niet helemaal fit zijn, komen in een spiraal te zitten van het ene naar andere virusje. Ook is het aantal kindjes dat opgenomen moet worden giga gestegen, in mijn ogen kan dit gewoon minder worden door er te zijn voor je kind als het niet lekker is.’

Als zorg mogelijk is mogen ze komen

Het lijkt misschien alsof er alleen reacties binnen zijn gekomen van professionals die vinden dat het te vaak misgaat, er zijn er ook – vooral gastouders – die wel ruimte hebben voor zieke kindjes. Op Instagram geeft iemand opvang aan: ‘Als wij de zorg kunnen bieden die ze nodig hebben mogen ze gewoon komen.’

‘Ik ben gastouder en de kindjes mogen blijven zolang ik de aandacht kan geven die ze van me vragen. Huilen ze alleen maar en willen ze alleen maar op schoot of op de arm, dan bel ik de ouders dat ze beter het kindje kunnen ophalen. Ik heb vaak genoeg dat mijn kindje heb moeten ophalen van de kinderopvang en het ineens thuis met 38 graden heerlijk aan ’t spelen is. Dus ik kies hier bewust voor uit eigen ervaring.’

Een ander geeft aan: ‘Gaat hier (gastouder) allemaal in goed overleg. Nog nooit ellende mee gehad. Eerlijke ouders en meedenken met elkaar.’

Ervaringen met ophalen door ouders

‘Niet iedereen kan makkelijk van het werk weg, maar aan de andere kant zie ik ook op de groep dat zo’n kindje het echt zwaar heeft en niet de rust en aandacht kan opzoeken die het verdient. 99% van de ouders komt gewoon als ik ze bel, soms moeten ze even iets afronden en dat begrijp ik ook heel goed. Wanneer ik weg zou moeten, zou ik mijn collega ook niet zo alleen kunnen laten met 9 baby’s, 16 peuters of 20 BSO-kinderen. Dan zoeken we ook eerst een oplossing. Het is hier maar zelden dat we een ouder niet kunnen bereiken of dat er een ouder dan echt pas laat komt, nadat we hebben laten weten dat hun kindje ziek is.’

Maar waar het voor iedereen lastig is het werk ineens achter te laten, is dat voor de professionals zelf ook moeilijk: ‘Helaas moet je het zelf als ouder ook soms doen, want anders moet er een groep dicht. “Nee geen vrije dag mogelijk, we hebben je nodig.” Zo komt je eigen kind er niet overheen, omdat die ook door moet en te snel weer gaat.’

Tips van andere professionals

‘Mijn tip voor ouders? Regel altijd back-up op je werkdagen van bijvoorbeeld opa’s of oma’s of andere ouders, dat doe ik thuis ook. En voor organisaties: we sturen een extra bericht uit over de consequenties van wel brengen en vooral als we bellen is dit niet omdat wij bang zijn om ziek te worden, maar voor het welzijn van de andere kinderen. Met aan ouders ook de melding dat zij een back-up moeten hebben.’

Ook geeft iemand tips voor duidelijke regels: ‘Ik heb zelf een opvang gehad, de stelregel van koorts hebben wij eruit gehaald en vervangen door: moet met de groep in regulier ritme mee kunnen draaien. Bij stelselmatig te laat ophalen of ziek brengen, stopte ik het contract. Schending van vertrouwen. Strak en duidelijk. Voor de ouders betekende deze regels dus ook dat ik hun kind en de anderen in bescherming nam. Dat was mijn taak, niet de ouders pleasen.’

Natuurlijk snappen de professionals ook dat elke situatie anders is en om een andere reactie vraagt: ‘Het is een ethisch dilemma en het moet altijd maatwerk zijn. Kinderen die 38,5 koorts hebben daarvan worden ouders altijd gebeld. Normaliter moeten de ouder het kind ophalen, maar ik zeg altijd dat we vanuit het kind kijken. Kinderen die springlevendig zijn laat je mogelijk niet ophalen of je bespreekt met de ouders dat je het aankijkt. Is een kindje echt ziek en hangerig wat is dan het beste voor het kind? Meestal wel toch thuis naar bed of lekker op de bank bij de ouders. Heb met ouders open communicatie, dat is vooral voor ons een uitgangspunt.’

Er is dus genoeg te zeggen over het onderwerp! Wat is jouw ervaring? Laat het ons hieronder weten.

https://ift.tt/dLO8uNm

Adblock test (Why?)


Veelbesproken issue: kinderen die ziek naar de kinderopvang gebracht worden - Kinderopvangtotaal
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...