Rechercher dans ce blog

Tuesday, April 27, 2021

App helpt vrouwen met ongewild urineverlies: 'Veel durven niet naar huisarts' - EditieNL

Als Marlies Bosch springt of niest, moet ze plassen. "Na een baarmoederoperatie heb ik last gekregen van urineverlies. Ik moet eigenlijk altijd een inlegkruisje dragen", zegt ze tegen EditieNL. Ook al zit er nog een groot taboe op het onderwerp, toch wil Marlies er graag over praten. "Ik praat er gemakkelijk over maar sommige vrouwen moeten een enorme drempel over. Het taboe is helaas nog erg groot."

Dit is voor veel vrouwen ook een reden om met klachten over urineverlies niet naar de huisarts te gaan, ziet ook huisarts Margriet Folkeringa. "Ik zie vaak vrouwen in mijn praktijk die steeds maar weer komen omdat ze zeggen dat ze een blaasontsteking hebben. Die vrouwen hebben vaak ook incontinentieklachten. Maar ze slikken dan liever een kuurtje dan dat ze over hun urineverlies praten." Soms ziet de huisarts het ook wanneer ze een uitstrijkje maakt. "Dan zie ik dat ze een inlegkruisje dragen of ruik ik het."

Na de bevalling

Daarnaast ziet ze ook veel vrouwen die na een bevalling denken dat urineverlies erbij hoort en het maar even afwachten. "Dan moet ik ze er toch op wijzen dat het verstandig is om naar een bekkenfysioherapeut te gaan."

Want gelukkig zijn incontinentieklachten vaak te verhelpen met de juiste oefeningen. Die kun je krijgen als je via de huisarts wordt doorverwezen naar een bekkenfysioherapeut. Sinds kort zijn de oefeningen ook te volgen via de gratis app URinControl, ontwikkeld door het UMC Groningen.

Privacy behouden

"Patiënten hebben heel wat afspraken en trainingen nodig om urineverlies te verhelpen", zegt onderzoekster Anne Loohuis tegen EditieNL. "Ze moeten vaak eerst naar de huisarts en dan naar de therapeut waar ze een aantal weken een traject volgen. Dat kost veel tijd en veel vrouwen schamen zich. Met de app die wij ontwikkeld hebben, kunnen ze de oefeningen gewoon doen en behouden ze hun privacy."

De app geeft de vrouwen een schema met oefeningen. "Je kunt de trainingen dan doen wanneer je maar wil in plaats van dat je eerst al die afspraken moet maken. Je krijgt gerichte informatie en oefeningen. En het bespaart kosten, want de app is gratis."

Marlies doet haar oefeningen momenteel ook via de app. "Ik doe de oefeningen van de app, want je hebt bij dit probleem eigenlijk niks aan een huisarts. Die kan je een aantal oefeningen voorschrijven en doorverwijzen. Zo'n app kan je continue doen en in je dagelijks leven inpassen."

Saai

Nu ze de app regelmatig gebruikt, merkt ze wel dat het lastiger wordt om vol te houden. "De oefeningen worden na een tijd best saai want je moet regelmatig dezelfde doen."

Let's block ads! (Why?)


App helpt vrouwen met ongewild urineverlies: 'Veel durven niet naar huisarts' - EditieNL
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...