Rechercher dans ce blog

Monday, March 13, 2023

Roel wordt toch niet blind dankzij gentherapie: 'Heb mijn toekomst terug' - RTL Boulevard

Het is voor Roel Kennis (33) het laatste redmiddel. Of deze behandeling slaagt en slaat aan, of hij wordt binnen nu en 10 jaar blind. Bij retinitis pigmentosa werken de lichtgevoelige cellen door een foutje in het gen niet goed, daardoor gaan deze cellen uiteindelijk kapot. Tijdens de behandeling wordt een goed werkend gen onder het netvlies gespoten, zodat het goede gen de werking van het slechte gen kan vervangen. "Tot nu toe zijn de resultaten heel goed, mijn zicht is weer helemaal terug", zegt hij tegen Editie NL. "Ik hield er rekening mee dat ik blind zou worden, maar dankzij deze therapie heb ik weer een hele toekomst voor me."

En daar is zijn oogarts Suzanne Yzer van het Radboudumc maar al te trots op. Het ontwikkelen van de behandeling is een proces van tientallen jaren geweest. "Wetenschappers van over de hele wereld zijn hiermee bezig geweest. Wereldwijd zijn er acht patiënten geopereerd voordat we in Nederland zijn begonnen", zegt ze tegen Editie NL. Inmiddels zijn patiënt 9 en 10 in Nederland geopereerd, Roel is daar één van.

"Wat we doen is dat we aan een virus, waar we het ziekmakende deel uit hebben gehaald, een stukje goedwerkend gen toevoegen", gaat Yzer verder. "Dit spuiten we onder het netvlies en dan dringt het virus de cellen binnen. Het goedwerkend gen neemt vervolgens de functies van het kapotte gen over."

Zelfstandig blijven

Er is op dit moment geen andere behandeling voor patiënten met deze ziekte. Roel is dan ook erg blij dat hij aan deze studie mee kan doen. "Ik heb er altijd rekening mee gehouden dat ik mijn zicht zou verliezen, maar nu weet ik gewoon dat ik de rest van mijn leven zelfstandig kan blijven en dat is echt geweldig."

In Nederland lijdt 1 op de 3000 mensen aan de oogziekte retinitis pigementosa. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een foutje in het gen. 

Bron: Oogfonds

Gentherapie wordt op meerdere erfelijke ziektes toegepast en kan in de toekomst nog veel meer voor ons betekenen. Niels Reinders doet voor de Universiteit Utrecht onderzoek naar gentherapie bij alzheimer. Hiervoor gebruikt hij een kunstmatig virus. "Dat virus draagt een gen bij zich dat de cellen in de hersenen van alzheimerpatiënten een eiwit kan laten produceren, dat de cel beschermt tegen de ziekte van Alzheimer."

Experimenteel

Dat klinkt hoopvol, al duurt het volgens Reinders nog jaren voordat het toegepast kan worden. "Ik denk dat we hier nog wel zo'n vijf tot twintig jaar mee bezig zijn. Het probleem met gentherapie is dat het zo nieuw is, dus qua veiligheid moet er nog heel veel getest worden. Het is nog heel experimenteel maar wel dusdanig veelbelovend dat in de komende tientalen jaren ongeneeslijke ziektes geneeslijk gaan worden."

Of de gentherapie voor de oogziekte retinitis pigementosa daadwerkelijk gaat werken, wordt de komende jaren onderzocht.

Adblock test (Why?)


Roel wordt toch niet blind dankzij gentherapie: 'Heb mijn toekomst terug' - RTL Boulevard
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...