Rechercher dans ce blog

Thursday, June 29, 2023

Ieder Venloos huis een eigen muis (of vogel) - Omroep Venlo

Het is momenteel een rage onder Venlose huizenbezitters: een baksteen 'uitruimen' voor een muis. Geschilderd door de Venlose Kim Boots die we daarom deze dagen altijd wel ergens op straat aan het werk zien.

Nee, helemaal origineel is het niet. 'De Amerikaanse kunstenaar David Zipp uit Michigan maakt al jaren tekeningen van muisjes in het straatbeeld. Hij doet dat met krijt, dus na een regenbui is het weg. Toen de bewoners van de Straelseweg hun straat gingen verfraaien, kreeg ik van een bewoner de vraag om in navolging van Zipp een kleine tekening te maken. Alleen dan van verf en op een baksteen van haar huis. Toen de buurman dat zag, wilde die ook meteen zo'n tekening', zegt Boots.

Social media

Dat was twee jaar geleden, daarna werd het aanvankelijk stil. Tot Boots recent weer de vraag kreeg een baksteen van een woning te beschilderen. 'En toen bleek de kracht van social media. Ik deelde de story en toen stroomden de aanvragen binnen', zegt Boots met een grote glimlach. Ze zou haar agenda ermee kunnen vullen, maar zo makkelijk is dat niet. 'Dit doe ik erbij, ik moet het rondom mijn werk plannen. En daarbij moet ik rekening houden met de zon. Want schilderen in de zon gaat niet, dan droogt de verf veel te snel. Dus bij het maken van een afspraak moet ik altijd rekening houden met de vraag of de baksteen op dat moment in de schaduw ligt.' 

Jubileum

Boots schildert en tekent al haar hele leven. Dit jaar viert ze haar 25-jarig jubileum als maker van grote muurschilderingen, vaak bij mensen thuis. 'Daar kwam ik eigenlijk per toeval achter. Ik zag op Facebook dat degene waarvoor ik mijn eerste muurschildering op een babykamer had gemaakt haar 25ste verjaardag vierde.' Zelf wil Boots haar werk niet onder kunst scharen. 'Ik hou gewoon heel erg van tekenen. Nee, noem me geen kunstenaar. Noem me maar creatief.' 

Knipoog

Zeven woningen beschilderde Boots recent, acht staan nu nog op de planning. En het einde is nog niet in zicht. 'Het is voor mij een enorm leuke bezigheid. Heel anders dan zo'n grote muurschildering. Die tekeningen van muizen is gepriegel in de marge. Juist dat kleine is leuk. Dat het niet opvalt en mensen er in eerste instantie aan voorbij lopen, maar vanuit een ooghoek toch getrokken worden. Het zijn grappige tekeningen, voor een glimlach. Een knipoog, zeg maar.' 

Adblock test (Why?)


Ieder Venloos huis een eigen muis (of vogel) - Omroep Venlo
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...