Rechercher dans ce blog

Sunday, July 2, 2023

Samantha wachtte 16 jaar op diagnose PCOS: 'De arts vroeg of het niet tussen mijn oren zat' - LINDA.

Ondertussen beginnen haar klachten een steeds grotere beperking in haar dagelijkse leven te worden. “Ik heb al die jaren veel moeite met gemeenschap gehad. Dat deed gewoon zeer. Ook mijn zelfbeeld werd steeds negatiever. Je voelt je minder vrouwelijk.”

Haar gevoel van vrouwelijkheid wordt vooral negatief beïnvloed door haar lichaamsbeharing. “Ik heb altijd wel gedacht: ik ben behaarder dan andere vrouwen. De overbeharing begon rond mijn 17e. Op plekken waar normaal bij mannen haar groeit. Ik kreeg een snor, een baard, en borsthaar. Op den duur moest ik mij wel drie keer per dag scheren. Dat is heel confronterend.”

Thumbnail voor Fanny (28) zit al twee jaar in de overgang: 'Ik ben niet meer de vrolijke Fanny die ik was'Fanny (28) zit al twee jaar in de overgang: 'Ik ben niet meer de vrolijke Fanny die ik was'Lees ook

PCOS

Een paar jaar geleden raakt Van der Burg via ivf zwanger van haar jongste kind. “De overbeharing werd erger tijdens de zwangerschap. Ik was inmiddels verhuisd en had een nieuwe huisarts. Vanwege de overbeharing ben ik toen naar hem toegegaan. Wonder boven wonder herkende hij de problematiek wél. Ik ben toen na zestien jaar eindelijk doorverwezen naar het Erasmus ziekenhuis.”

“In het ziekenhuis hebben ze mij heel gericht onderzocht op PCOS”, gaat Van der Burg verder. “Er werd een echo van mijn eierstokken gemaakt, ei-blaasjes werden gemeten, en er werden vijf buisjes bloed afgenomen. Uit de resultaten bleek onmiddellijk dat ik PCOS heb. Het voelde heel bevrijdend om dit eindelijk te horen. Van alles wat ik zestien jaar lang heb gevoeld en heb aangegeven, kreeg ik nu een bevestiging.”

Thumbnail voor Maandenlang niet ongesteld, puistjes en haar op je gezicht: dit is de hormonale aandoening PCOSMaandenlang niet ongesteld, puistjes en haar op je gezicht: dit is de hormonale aandoening PCOSLees ook

Alopecia

Al voelt de diagnose als een bevrijding, acceptatie is een ander verhaal. Sinds de diagnose heeft ze nog meer lichamelijke klachten gekregen. “Ik heb een hartritmestoornis en sinds anderhalf jaar ook alopecia androgenetica. De alopecia vind ik heel erg. Mijn hoofdhaar viel uit en inmiddels doen mijn wenkbrauwen dat ook. Mijn haar was het enige stukje vrouwelijkheid dat ik nog had en dat is nu weg. In februari is mijn baarmoeder eruit gehaald. Hoe vrouwelijk kun je je nog voelen als alles je afgenomen wordt? Ik ben niet meer ik.”

Samantha PCOS alopecia

“Mijn arts heeft wel eens tegen mij gezegd dat je met deze ziekte om jezelf rouwt. Ik vind het helemaal niet leuk om kleding te kopen voor mijzelf of om iets leuks voor mijzelf te doen. Daten doe ik ook al zes jaar niet meer. Bij de laatste date zei de man tegen mij: ‘Ik date niet met een jongen.’ Dat heeft er mede toe geleid dat ik nu bij een seksuoloog loop.”

Qua behandelingen valt er momenteel nog weinig te doen voor Van der Burg. “Sinds kort heb ik een pruik. Die kreeg ik maar deels vergoed van de verzekering, maar je voelt je er wel vrouwelijker door. Ik zou weer aan de pil kunnen gaan, maar dat kan niet in combinatie met mijn cholesteroltabletten. Dan loop je kans op een longembolie. Eigenlijk is er niks meer aan te doen. Mijn dochter begint dezelfde klachten te krijgen als ik heb. Ik stimuleer haar die klachten te laten onderzoeken. PCOS blijkt namelijk in de familie te zitten, mijn moeder werd na mij gediagnosticeerd.”

Samantha PCOS Pruik

Thumbnail voor Sylvia maakt haarbanden voor mensen die hun haar verliezen: 'Van hun eigen haar'Sylvia maakt haarbanden voor mensen die hun haar verliezen: 'Van hun eigen haar'Lees ook

Adblock test (Why?)


Samantha wachtte 16 jaar op diagnose PCOS: 'De arts vroeg of het niet tussen mijn oren zat' - LINDA.
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...