Rechercher dans ce blog

Monday, October 30, 2023

Parkinson verbindt Wendy en Aukje: "Hoelang kan ik dingen nog? De onzekerheid is killing" - Omrop Fryslan

"Het is een soort nieuwe pandemie", zegt Hoekstra. "We weten allemaal wat er nu speelt met de pesticiden. Dan hoor je dat ze glyfosaat (bestrijdingsmiddel in de landbouw, red.) voorlopig niet willen afschaffen, terwijl er een groot verband is tussen dat soort middelen en de ziekte parkinson. Dan kan ik wel huilen."

Hoekstra hoopt ook anderen bewust te maken van mogelijke parkinson. "Bijvoorbeeld mensen die zich afvragen wat er aan de hand is met hen, waarom ze zo stijf zijn bijvoorbeeld."

Geen hulp

Stuive weet zelf hoe lastig het is om als werknemer zonder vast contract in geval van parkinson hulp te krijgen van de Nederlandse overheid. "Je krijgt geen hulp, want je werkt nog. Als je contract afloopt krijg je WW. Als de WW op is, kom je in de bijstand. Dan krijg je pas hulp en zoeken ze weer werk voor je."

Met het groeiend aantal mensen met parkinson moet dat geregeld worden, zegt Stuive. "Wat voor geld kost ik de gemeenschap wel niet als ik niet zou werken? Nu kan ik dat gewoon, maar dat moet dan buiten de regels om worden geregeld. We hebben ook heel veel nul op het rekest gekregen. Ook van de gemeente Achtkarspelen. Het heeft lang geduurd voordat het is toegekend."

Adblock test (Why?)


Parkinson verbindt Wendy en Aukje: "Hoelang kan ik dingen nog? De onzekerheid is killing" - Omrop Fryslan
Read More

No comments:

Post a Comment

Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content] Krijg de pokken, zou ik bijna willen roepen    Telegraaf.nl Een 'individuele keuze' over v...